Az egyes hónapok műtárgyai

Tom von Dréger: Frey Rózsa portréja, 1912.

A gödöllői művésztelep a 20. század elején alakult, az európai és a magyar művészeti megújulás, ezen belül is a szecesszió művészetének korszakában. Hatással volt az alapító művészekre a 19. század festészeti újításainak eredménye, Európa nagy városainak művészeti élete, de elsősorban azok a művészeti elméletek, amelyek a 19. század második felének angol művészeti teoretikusaihoz, John Ruskinhoz és William Morrishoz kapcsolhatók.

Nagy Sándor: Önarckép

A gödöllői művésztelep alapító tagja, Nagy Sándor 1907-ben telepedett le Gödöllőn családjával és itt élt haláláig, 1950-ig. A pár éve előkerült elő Nagy Sándor Önarcképet, fatáblára temperával festette a mester, a méltán világhírűvé vált Szent várakozás című képhez hasonlóan. Ez a technika a gödöllői művésztelep elméleti alapjainak megfelelően a korai reneszánsz festéstechnikáinak egyike.

Trianon és Lord Rothermere ezüst karórája

Magyar Cserkészszövetség Gyűjteményével 2009-ben múzeumunkba került két ezüst karóra, az egyiknek a bőr szíja is megmaradt. Az angliai 3. Jamboree (1929. július–31augusztus 11.) 852 fős magyar csapatának tagjait a világtábort követően tíz napra vendégül látta Lord Rothermere. A vendégség végén minden magyar cserkész kapott ajándékba egy-egy ezüst karórát a házigazdától. Az ezüstóra hátlapjának vésete: Koronás „R” monogram, alatta szöveg: „NEHOGY LONDONT ǀ ELFELEDD ǀ ROTHERMERE. ǀ LONDON, 1929. ǀ SZT. ISTVÁN NAP”.

1869M tábori palaczk

A héten bemutatásra kerülő tárgy, a katonák egyik igen fontos eszköze volt, mely már évszázadok óta a menetfelszerelés részét képezte.

Gödöllői Városi Múzeum